Jsme stát, kde je vše a vlastně nic... Reklama na Czechii se hrubě nepovedla

Jsme stát, kde je vše a vlastně nic… Reklama na Czechii se hrubě nepovedla

V pátek 17. prosince byl představen nový spot reprezentující naši malou zemičku v zahraničí. Jedná se zřejmě o velkou událost, protože tento výtvor hrdě představoval premiér za asistence ministra zahraničí. Na úvod je důležité poznamenat, že spot nebude cílen primárně na turisty, ale měl by podpořit investice a vztahy ekonomického charakteru. I z tohoto důvodu se na jeho tvorbě spolupodílela Hospodářská komora. Kdo za tím stojí? Kolik to stálo a jak se to povedlo?

Tvorba spotu stála necelý milion korun, který šel z rozpočtu Ministerstva zahraničích věcí. Realizaci zajistila Intuitive Production s.r.o. spíše vystupující jako The Company. Tato produkční společnost vytvářela spoty kupříkladu pro Ministerstvo pro místní rozvoj nebo Úřad vlády ČR. Byť jsou zakázky z veřejného sektoru pro The Company jistě důležité, stojí za reklamou i pro řadu zajímavých soukromých společností. Za zmínku stojí Škoda Auto a.s. či Skanska Reality.

Jedna věc už je nyní jistá. MZV je se spotem spokojeno. Dokládá to reference na hlavní straně webu společnosti The Company. Osobně mě pobavila, protože dávat jeden den po představení na web referenci, byť nevíte, jaký bude na spot ohlas… Může to být docela risk. Paní Červenková je nicméně spokojena, tak může být daňový poplatník klidný. Dokonce je tak moc nadšena, že z toho přehlédla překlep v poslední větě. Já to chápu. Taky dělám z dojetí chyby.

Spot Czhechia - reference MZV

Promarněná příležitost

Celý den se sociální sítě plní reakcemi spíše negativního rázu. Osobně jsem byl napjat, jak dopadl spot pod produkční taktovkou Petra Štulíře, který stojí kupříkladu za skvosty Farmář hledá ženu, Prostřeno či Výměna manželek. Vím, že je to ode mě trochu nefér a tendenční, ale musel jsem tyto pořady z jeho portfolia vypíchnout. Navíc Prostřeno považuji v mnoho ohledech za dokonalý produkt, takže to může být myšleno opravdu jako pochvala.

Na zastaralost a neaktuálnost promo videa se opakovaně upozorňovalo roky. Je tedy pouze dobře, že se konečně něco dotáhlo, byť výsledek není šťastný. V pětiminutové stopáži se představí snad vše, co jen může s Českou republikou souviset. Pivo, Jágr, západ slunce, východ slunce, Škoda Auto, Tatra, lesy, pole, mlha… Video postrádá jakoukoliv dynamiku a působí jako reklama na databanku video záběrů. Po třiceti sekundách začnete usínat a nebudete tušit, jaký záběr předcházel tomu aktuálnímu.

Pokud bych měl tipovat, tak se k tvorbě videa přistoupilo asi takto:

  • Dáme tam vše co jen lze, aby někdo nebyl nespokojen…
  • Musí tam být záběr z dronu. To je cool…
  • Taky by tam měl být time-lapse. Méně cool, ale stále dobrý…
  • Jsme šikovný národ, musí tam být nějaká velká fabrika a tekoucí ocel! Programátoři a podobné profese jsou jen chvilkový výstřelek…
  • Hudba jednoznačně něco z 19. století. To je mega nadčasový…
  • Bude to ve více jazycích, tak si ulehčeme práci a voiceover tam raději nedávejme. Lidi rádi čtou malé titulky…
  • Navíc Ivo Kahánek vypadá fakt dost jako Stephen Merchant. Třeba bude virál!

Nejvíce mě mrzí, že je spot natočen bez jakékoliv odvahy. Odvahu postrádá technické provedení, ale primárně celkový koncept. Máme jedinečnou šanci představit naši zemi jako moderní a pulzující ekonomické centrum Evropy, ale raději poskládáme záběry na prvních 50 výsledků v Google na dotaz: What is czech republic famous for

Netuším, jakou tvůrčí svobodu dostalo The Company. Dovedu si představit, že tvůrce svázalo neuvěřitelně direktivní zadání bez možnosti jakékoliv invence. Dvě chyby však neodpustím. Kamera je neuvěřitelně sterilní a ani jeden záběr není překvapující či zapamatovatelný. Jedním z cílů tohoto spotu by mělo být, aby zůstal lidem v paměti a to dlouho. Nemusí mít nápad, nemusí mít vtip, nemusí mít dokonalou hudbu… ale měl by mít záběry, které jsou v něčem nezaměnitelné s miliony podobných videí jiných postsovětských kolonií.

Dynamika jako Bohuslav Sobotka na kolečkovém křesle

Je to tak. Pusťte si nový spot Czechia Has Marvellous People a srovnejte ho s videem, které jsem přiložil níže. Délka je podobná a tvůrcem je taktéž The Company. Premiér na vozíku je jednoduchoučké video dokumentárně pr ražení, které má přiblížit konkrétní problémy skupiny obyvatelstva a postoj jednoho premiéra. Je to levné, odpovídá to poptávce a všichni jsou spokojeni. Problém nastává, když natočíte spot prezentující celou zemi, stojí to míč a výsledek je na téměř stejné úrovni. Tak to být nemá.