Serpo.cz - jak špehovat konkurenci v PPC

Serpo.cz – špehování PPC konkurence nebo náhodný generátor čísel?

Každý kdo zavadil o PPC kampaně ví, že konkurence a její chování je zásadní záležitostí. Obsazenost pozic, rozpočty v konkrétních kampaních a limity pro jednotlivá klíčová slova… U malých kampaní to nemusí hrát tak výraznou roli, ale při práci s větším rozpočtem, kde se řídíte nějakým střednědobým či dlouhodobým plánem, jsou konkurenti ve vašem hledáčku opravdu často. A právě na konkurenci se zaměřuje Serpo.cz.

Na úvod je nutné říci, že Serpo je užitečné hlavně pro větší weby. U malých webů – nemusí být výsledky relevantní a mohou výrazně zkreslovat váš pohled na PPC či SEO, což ostatně přiznávají i tvůrci Serpa. Za tímto projektem stojí Jiří Koutný, který v minulosti vytvořil a stále rozvíjí výborný Collabim a optimalizace pro vyhledávače se nevyhnula ani jeho novému produktu.

Co se týče funkcionalit spojených se SEO, zmínil bych rozložení pozic v přirozených výsledcích, informace o klíčových slovech a souboj domén. U poslední funkcionality se zastavím. Pozice lze zjistit pomocí mnoha služeb a stejně se nejlepších výsledků (u Google) doberete v Search Console, co si budeme povídat. Ve velmi konkurenčním prostředí ovšem musíte sledovat počínání hlavních hráčů a zde se může osvědčit souboj domén. Ukáže průnik tří webů a lze tedy snadno provést porovnání mnoha webů a klíčových slov, která jsou pro ně primární.

Hlavní těžiště Serpa ovšem leží v PPC. Zde jsem požádal o zhodnocení Martina Nosku, který je PPC specialistou v naší společnosti EKOSPOL. Za mne se jedná o zajímavý nástroj, který je skvělým doplňkem online marketérů a PPC specialistů. Nepřikládal bych mu extrémní váhu, ale jednoduše ho shodit by bylo chybou. Své klady určitě má a není jich málo.

Postřehy k nástroji Serpo pro analýzu PPC

Martin Noska – specialista PPC v EKOSPOL a.s.

Přestože PPC dělám již řadu let, tak jsem se o Serpu dozvěděl v podstatě náhodou. Myslím si, že je to chyba, když jsem jeho cílová skupina a provozovatel by měl trochu přitlačit v marketingu. Před zahájení testu jsem měl pocit, že mi při ladění PPC kampaní vlastně nic nechybí. Ale teď vím, že chybělo – Serpo. Jen předesílám, že jsem testoval pouze část funkcionality, která se týká PPC kampaní a jejich optimalizace.

Nástroj je k dispozici zdarma, ale bez přihlášení jsou výsledky hodně ořezané, určitě je tedy vhodné se zaregistrovat, protože pak je nástroj mnohem použitelnější. Svým způsobem bych řekl, že verze s registrací zdarma úspěšně „zabíjí“ placenou verzi, protože 999 Kč za měsíc bych za verzi basic asi nedal. Bezplatná verze je omezená na 50 zobrazených výsledků, což mi bez problémů stačí, tisíce by pro mě byly zbytečné, viz dále. Stejně tak omezení v exportech reportů není žádné omezení, protože zobrazené výsledky jde snadno a neomezeně kopírovat přes CTRL+C a CTRL+V.

První dojem může odradit

Po zadání testované domény vyjede jakýsi pokus o přehled domény, nutno říct, že toto je podle mě nejslabší stránka nástroje Serpo a možná by mě zvládla i úspěšně odradit, kdybych nevěděl, že mám klikat dál. Např. mezi top konkurenty v PPC vévodí bazos.cz nebo imov.cz? To je úplně mimo, tyto weby mi nikdy nekonkurovaly. Zkusil jsem jinou doménu a ta má mezi hlavními konkurenty (překvapivě) zase bazos.cz a pro změnu idnes.cz. Samozřejmě zadaná doména neměla se zpravodajstvím nic společného. Zde to vypadá spíš jako chyba v metodice a kdo má hodně široce nastavené PPC kampaně, vyjede v Sepro jako konkurent kohokoliv, i když ten je úzce specializovaný. Výsledek tedy nic neřekne a buď by to chtělo vylepšit a nebo zatím schovat.

U PPC už je to jiný příběh

Místo lamentování nad divnými výsledky jsem se tedy pustil do analýzy PPC. Nejdřív jsem si zadal zkušebně několik domén, které spravuji, abych si udělal představu o realističnosti zobrazených výsledků. A překvapivě to tedy sedělo, výsledky opravdu odpovídaly tomu, co jsem čekal. Ale samozřejmě to není přínos, vidět informace o vlastních účtech. Potenciál je však v analýze konkurence, kdy uživatel získá moc pěkný vhled do toho, jak má konkurent nastavené kampaně, kolik utrácí a v čem s ním má smysl soupeřit a v čem ne.

Navíc člověk se zkušenostmi na první pohled uvidí, jakou má dotyčná firma PPC strategii, co tam má za chyby (třeba že vyjíždí až příliš často na něco, co by měla vyloučit) – a podnikavý duch by mohl takové firmě hned nabídnout svoje služby, že jí PPC vylepší, když z přehledu v nástroji Serpo uvidí jasný potenciál. Vidět jsou nejen vyhledávaná klíčová slova a jejich pozice, ale i ceny za klik, což je skutečně nadstandardní.

Kromě přehledu o konkurentech je to tedy i velmi dobrá inspirace pro vlastní kampaně, protože to může napovědět levná slova, která mi v mých kampaních chybí a dokonce vidím i cenu, jakou bidovat. Vše je na jednom místě, opravdu perfektní věc pro ladění vlastních kampaní. Přehledy jsou generované samostatně pro Google i Seznam. Jak již bylo řečeno, v bezplatné verzi je jen 50 výsledků, ale pro základní představu je to určitě dostačující.

Další záložky už neskrývaly žádné perly. Lze si zobrazit inzeráty konkurentů v PPC, ale to je stejně spíš jen tak pro souhrn, každý optimalizátor viděl inzeráty konkurenčních firem už hodně krát a nijak ho nepřekvapí. Nicméně pokud si chci udělat představu o někom neznámém, je to samozřejmě úspora času a má to vše na jednom místě. Další funkci, což jsou klíčová slova v SEO, jsem detailněji nezkoušel, ale je to podobně pojaté jako klíčová slova v PPC. Nejsem si ale jistý, zda je to tak výjimečné a podobné reporty asi umí víc nástrojů.