Rozhovor - Bagira - úvodní foto

Rozhovor s Andreou Schiefertovou – Jak dostat svou vlastní kabelku do výloh obchodů?

Často slýchám, že přijít dnes na trh s vlastním produktem je téměř nemožné. Začínající podnikatelé jsou pod obrovským tlakem nadnárodních korporací, zlovolných e-shopů a namlsaných zákazníků. Nejsou to ale jen výmluvy? Pro mnoho lidí je nepředstavitelné, že by dostali do obchodů a k zákazníkům svůj vlastní produkt, který si vymyslí a vlastníma rukama vyrobí. Jak je toho možné dosáhnout? Na to jsem se ptal Andrei Schiefertové, která začíná budovat vlastní značku BAGIRA a má své první spokojené zákaznice.

Ahoj Andreo, kabelky značky BAGIRA si mohou zákaznice zakoupit teprve několik týdnů. Jaké jsou první ohlasy?

Ahoj Adame. Musím říct, že mě první ohlasy velmi příjemně překvapily. Zpočátku jsem začala oslovovat své známé, kamarády a příbuzné. Líbí se mi jejich prvotní reakce, kdy se většina z nich zeptá: „To jsi vážení dělala ty?“ „A jak to děláš?“ „Jak jsi na to přišla?“ Mám ráda zpětnou vazbu a miluji diskuzi s lidmi, kteří otevřeně řeknou svůj názor. Následovaly různé formy propagace, mé kabelky lze zakoupit také v kamenném obchodě v Mladé Boleslavi. Nyní mi chodí objednávky z celé České republiky.

Na tvém webu jsem se dočetl, že jsi začala přemýšlet o výrobě vlastní kabelky kvůli neúspěšnému hledání v obchodech, kde ti nabídka nevyhovovala. Jak dlouho trvalo, než z nápadu vzešel první finální kousek?

Než jsem svůj nápad zrealizovala a odhodlala se své kresby převést ve skutečnost, trvalo to zhruba 7 měsíců. Myšlenka o vytvoření vlastní kabelky mě napadla v květnu letošního roku, kdy jsem si začala kreslit první návrhy. Abych viděla, jak moje návrhy vypadají, oslovila jsem v létě jednu šikovnou švadlenu a nechala si jednu kabelku ušít. Přes léto se moje myšlenky ubíraly trochu jiným směrem, protože jsem se připravovala na zářijové SZZ na VŠ.

Po státnicích jsem začala hledat práci a řekla jsem si, že právě teď je ten správný čas, abych začala s výrobou kabelek nebo šla od toho. A výsledek je takový, že po dvou měsících velké dřiny s výrobou desítek verzí kabelek a několika měsících ostatních příprav, jsem v půlce listopadu vyrobila svou první kabelku, kterou jsem mohla nabídnout svým potenciálním zákaznicím a odpovídala všem mým vizuálním a kvalitativním kritériím.

Myslím si, že většina čtenářů nebude mít představu, jak vůbec výroba designové a ručně šité kabelky probíhá. Můžeš nám to přiblížit?

Všechno začíná u mých nákresů, které jsou mojí studnicí nápadů a inspirací při práci s kůží a plstí. Nejdůležitější je, a nejvíce času zabere příprava. Při výrobě kabelek pracuji se spoustou ručního nářadí a s různými materiály. Proto je potřeba mít ve všem pořádek a mít vše při ruce. Musím říci, že přísloví „dvakrát měř, jedou řež“ mám neustále na paměti. Nejhorší věc, která se může při ruční práci stát, je ta, že při dokončovací práci něco špatně změříte a díky tomu je celá práce znehodnocena.

Základem dobrého sešití kabelky je kvalitní stroj a hlavně šikovné ruce. Kůži si jezdím osobně vybírat do koželužny, kde nabízí ty nejlepší kůže. Zpravidla odebírám půlku „krávy“. Tu si musím s největší pečlivostí rozměřit a ručně nařezat. Následně kůži nabarvím, ošetřím kvalitním voskem a dle potřeby opracuji. Dalším důležitým prvkem pro mé kabelky jsou nýtky, na některých kabelkách jich mám až 30. Kvalita nýtování záleží na správném ručním tlaku. Příliš velký tlak totiž může nýtek zdeformovat. Nesmím také zapomenout na mé logo, které doma, pomocí starého lisu razím do kůže a ručně na každou kabelku přišívám.

Kromě samotné výroby, je důležité vybrat kvalitní a spolehlivé dodavatele. Samotný výběr probíhal několik měsíců. Během těch měsíců jsem si nechala zaslat spoustu vzorků, které jsem testovala. Důležitá je pro mě kvalita materiálu, flexibilita dodavatele a způsob komunikace. Pokud to bylo možné, snažila jsem se navázat s dodavatelem osobní kontakt. Myslím si, že osobní kontakt je to nejdůležitější v každém obchodě.

Bagira - lis na loga

Je vidět, že téměř vše zvládáš sama, ale kolik lidí se na výrobě jednoho kusu nakonec podílí a jak sis je vybírala? Do jejich rukou jsi totiž svěřila část úspěchu.

Celkově se na výrobě jedné kabelky podílí tři lidé – já, moje mamka, která je moc šikovná a sešívá jednotlivé části kabelky dohromady. Mamka byla moje volba od začátku, protože vím, že se na ni můžu za všech okolností spolehnout a plně jí důvěřuji. Třetím člověkem je jedna šikovná paní, jejímž povoláním je práce s kůží – vyrábí věci od bot, přes peněženky až po kožené obaly na knihy. Tu jsem oslovila, aby mi prošívala kožená ucha u mých kabelek, protože pracuje se šicím strojem, který pevnou kůži dokáže prošít.

Oděvní design je samostatným odvětvím, které se roky studuje. Jaký je tvůj vztah k módě a jak jsi vlastně získala znalosti, které jsou potřeba pro návrh a výrobu vlastní kabelky?

Móda je mým velkým koníčkem a od mých 18let i prací, protože pracuji jako modelka. K tomuto odvětví mám proto velmi kladný vztah, líbí se mi ta obrovská příležitost využití lidské kreativity, protože móda je jednou z oblastí, ve které je možné prakticky cokoliv. Co se týče nějakých odborných znalostí potřebných pro návrh a výrobu kabelky, v této oblasti jsem čistým amatérem, protože jsem studovala ekonomii. Ale právě studium ekonomické oblasti a nutnost využívání převážně reálného myšlení, mě přivedlo k myšlence vytvářet něco kreativního, protože jsem nechtěla „zakrnět“ a fungovat jako robot, který bezmyšlenkovitě zadává data do počítače. Vše probíhalo formou pokus, omyl. Sešili jsme mnoho kabelek, nařezali jsme spoustu kůže, než byl na světě finální produkt.

Bagira - Náhled kabelky

Inspirovala ses u vlastních návrhů nějakými jinými značkami, produkty či konkrétními návrháři?

U konkrétních značek jsem se neinspirovala, spíš jsem se hodně dívala kolem sebe, jaké kabelky ženy nosí. Také jsem zadávala slovo kabelka do vyhledavačů a prohlížela fotky, které mi byly nabídnuty. Co se týče materiálu, nejvíce jsem si prohlížela kožené kabelky, které dle mého názoru budí lepší dojem, než kabelky látkové nebo v dnešní době velmi populární gumové kabelky. Navštěvovala jsem rovněž různé rukodělné webové portály a portály kreativity, na kterých mám v současné době i svůj vlastní profil a kde jsem objevila pár dalších prodejců, kteří také pracují s plstí. Největším pomocníkem mi v této fázi byl obyčejný papír, se kterým jsem si hrála a skládala ho do různých tvarů.

Nedá mi to a musím se zeptat. Proč zrovna plsť? V čem jsou její výhody?

Byla to láska na první pohled. Kombinace s kůží se mi zdá dokonalá. Plsť nechá krásně vyniknout kůži a čistým rovným liniím, kterými mé kabelky dominují. Kovové prvky, jako nýtky a kroužky tvoří společně s plstí a kůží dokonalý produkt. Z mého pohledu je v jednoduchosti a čistotě krása, toto „motto“ sdílím i se svými zákaznicemi, které si mé výrobky vybírají právě z tohoto důvodu.

Někteří mohou znát průmyslovou plsť, která se využívá např. ve stavebnictví. Ta se liší od oděvnické plsti především kvalitou a způsobem zpracování. Luxusní klobouky, které můžeme vídat na příležitostech jako je např. Velká Pardubická, se rovněž vyrábí z plsti. Plsť je navíc pevný materiál, který nemá rub a líc – je z obou stran stejná a to beru jako obrovskou výhodu, protože jsou kabelky zvenčí i zevnitř stejné. Chtěla jsem tak dát vyniknout jednoduchosti a čistým liniím, které je pro mě při výrobě kabelek prioritou.

Mít výborný produkt je základem, ale musí se dostat k zákazníkům. Jak své zákaznice oslovuješ a máš v plánu oslovovat? Pro mnoho začínajících podnikatelů je to zásadní problém, na kterém mohou ztroskotat.

Většinu času jsem věnovala samotnému produktu, a proto jsem v propagaci nechala větší prostor svému příteli. Zpočátku bylo nutné vytvořit webové stránky a založit profil na facebooku. To jsou dvě základní stránky, kde nás lidé na webu naleznou.

Facebook mi umožňuje komunikovat se zákaznicemi/zákazníky prakticky stále, což je obrovskou výhodou. Nejprve jsem potřebovala získat zpětnou vazbu, takže jsem prostřednictvím facebooku a osobních setkání ukazovala své výrobky svým známým, příbuzným a kamarádům. Velice pozitivní zpětná vazba a prodej několika kabelek mě namotivoval k dalším krokům. Mé výrobky jsou k zakoupení na různých rukodělných a kreativních portálech, ale i kamenném obchodu v Mladé Boleslavi.

Díky předem připravenému zacílení využívám reklamu na samotném facebooku. Do vybraných lokalit v Mladé Boleslavi a okolí jsme roznesli naše brožurky. Během svátků bychom si chtěli sednout a připravit marketingový plán na příští rok a vizi do budoucna.

Myslíš si, že je v současnosti dostatek prostoru pro mladé začínající návrháře a návrhářky? Nebudou vždy převálcováni obchody s konfekční módou za pár korun?

Řekla bych, že nejde porovnávat začínající návrháře a návrhářky s obchody s klasickou konfekční módou. Jsou to dvě odlišné oblasti a záleží čistě na zákaznících, co si vyberou. Velká většina lidí žije konzumním způsobem života, kdy upřednostňují nakoupit hodně věcí (mnohdy ne úplně kvalitních) za málo peněz, ale je pro ně důležité, že toho mají hodně. Najdou se však i tací, kteří dokážou ruční práci ocenit a tyto originální výrobky si koupí. To je pro každého návrháře velká odměna. Myslím si, že těchto zákazníků postupně přibývá a je to jedině dobře, protože potenciál pro ruční výrobky pořád je a určitě i bude. Proč být všední, když můžete mít něco jedinečného a originálního? 🙂

Tento rok jsem strávil několik dní na Designbloku. Myslíš si, že podobné akce jsou vhodné pro propagaci mladých návrhářů? A chystáš se na nějakou?

Akce toho typu mají určitě své opodstatnění a věřím tomu, že se dají velmi dobře využít pro propagaci návrhářů a pro získání nových kontaktů. Osobně jsem na Designbloku účastna nebyla, ale mnohé jsem si o něm přečetla a příštího ročníku bych se ráda zúčastnila.

Jaké máš v hlavě další plány? U dámských kabelek to určitě neskončí.

V hlavě mám spoustu plánů a návrhů, které si kreslím do svého bloku. Dámské kabelky, které teď vyrábím, bych chtěla rozšířit o další střihy a velikosti, které poptávají mé zákaznice. Dost často právě ony přicházejí se svými nápady, což mě ohromně těší. Dále bych se ráda věnovala doplňkům nejen pro ženy, ale i pánové se mají na co těšit. Konkrétnější nebudu, nechte se překvapit 🙂

Blíží se vánoce, takže čtenářky a určitě i čtenáře, bude zajímat, kde je možné si tvoje kabelky zakoupit.

Mé kabelky můžete zakoupit několika způsoby. Prvním způsobem je nákup přes mé webové stránky, kde vyplníte objednávkový formulář. Zároveň se můžete podívat na Facebook, který pravidelně aktualizuji a doplňuji různé zajímavé informace a fotky. Profil mám rovněž vytvořen na portálu Fler. Poslední z možností, jak mé kabelky zakoupit, je navštívit obchod Styl&Design na náměstí Míru v Mladé Boleslavi.

Moc ti děkuji za odpovědi a budu se těšit na další rozhovor, třeba o otevření butiku v Praze.

Také se budu těšit na další rozhovor, měj se moc krásně a užij si Vánoce!