Reakční marketing

Co je to reakční marketing? Díky kauze „černoch v Lidlu“ máme několik příkladů

Snad každého z nás musela zasáhnout kauza s modelem černé barvy pleti v letáku obchodního řetězce Lidl. Nešlo se jí vyhnout. Byla zkrátka všude. Jednou z rovin diskuze byla vzorová odpověď společnosti Lidl na sociálních sítích. Nemá smysl ji dlouze rozebírat, již to udělala Eliška Vyhnánková pro DVTV. Mě osobní více zaujaly reakce dalších značek, které lze shrnout pod pojmem reakční marketing.

Reakční marketing je specifickou formou marketingové komunikace a prezentace. Máte velmi omezený čas na reakci. Zpravidla několik hodin nebo maximálně jednotky dní. Potřebujete zachytit téma na jeho vrcholu a vaši reakci dostat okamžitě k zákazníkům. Z tohoto důvodu budou pro reakční marketing vždy stěžejní sociální sítě. Neexistuje jiná cesta, jak dostat během minut obsah k tisícům uživatelů.

Výhodu mají společnosti s vlastními inhouse marketingovými týmy. Chcete-li reagovat na aktuální téma, které začalo rezonovat a je těsně před vybouchnutím, není čas složitě komunikovat s externí agenturou. V rámci reakčního marketingu nelze asi úplně předpokládat, že vytvoříte obsah s jiným potenciálem, než se navázat na téma a být virální. Přesto má svůj význam. Přitáhne uživatele k vašemu účtu na sociálních sítích, přitáhne je k značně a možná konkrétnímu produktu. To už za snahu stojí.

Vybral jsem několik povedených reakcí, které ukazují, že reakční marketing umíme i v České republice. Rozhodně jsme reakce neobjevili s touto kauzou. Často si jich můžete všimnout u společnosti Wedos a jeden čas si tuto formu marketingu oblíbilo kupříkladu Fio či Air Bank.

Reakční marketing - Jägermeister

Stručné, jasné a vtipné. Jägermeister využil kauzu dokonale. Téměř 30 tisíc lajků je toho důkazem. Miliony impresí obsahu díky jednomu obrázku. To se vyplatí.

Reakční marketing - Óčko Black Friday

Hudební televize Óčko zareagovala dokonce změnou programu. V pátek bylo možné sledovat Black Friday, tedy výběr klipů výhradně od černošských umělců.

Reakční marketing - Alza

Nečekal jsem, že se s reakcí vytasí jako první Alza a rovnou takto nekompromisně. V příspěvku se vymezují proti rasistickým komentářům, což je odvážné a za mě si to zaslouží palec nahoru.