Ranní káva v IPSOS - O youtuberech (s youtuberkou) a jejich využití v marketingu

Ranní káva v IPSOS – O youtuberech (s youtuberkou) a jejich využití v marketingu

Do e-mailu mi chodí pozvánky na různé přednášky a kurzy opravdu často. Musím si vybírat velmi pečlivě, protože bych se jinak jen stále školil a neměl bych kdy pracovat. Ranní káva v Ipsosu na téma youtubeři (raději mám jůtubeři) mi nejdříve připadala pouze jako snaha přiživit se na aktuálním tématu a pochyboval jsem, že může být obsahově hodnotná. Obecně mám s tématem youtuberů problém, protože se dá nalézt jen minimum relevantních zdrojů a většina přednášejících či autorů nemá ani povrchní znalost o fungování této ,,komunity“.

Fenoménu influencerů, youtube scény a přidruženým problematikám se věnuji poměrně intenzivně od počátku tohoto roku. Přiznávám, že marketingový potenciál mě fascinuje, ale neméně mě baví sledovat reálný proces tvorby tohoto obsahu, jeho rozličné formy a interakce s diváky. Po krátkém váhání jsem se tedy rozhodl na akci zajít.

Dnes na téma jůtubeři. #ipsos #jutuberi # jajutuber

Fotka zveřejněná uživatelem Adam Pýcha (@adampycha),

O čem a s kým to bylo?

Hned na úvod musím říci, že mě překvapil zájem lidí. Dorazil jsem cca 10 minut před začátkem a na místě už bylo minimálně padesát lidí. Ve výsledku byla plná celá místnost. Když jsem se snažil identifikovat, koho téma zaujalo, tak jsem usoudil, že je to opravdu rozmanitý mix. Viděl jsem lidi z korporací, online marketéry a určitě i fanynky zpovídané youtuberky. I následné dotazy ukázaly, že se toto téma dostává i  k lidem, kde bych ho rezonovat nečekal. Více povím dále.

Akci moderoval Managing Director Ipsosu Jakub Malý a měla formu rozhovoru s ,,úspěšnou“ českou youtuberkou Luxy Lady. Tuto beauty blogerku jsem neznal, ale to nic nemusí znamenat, protože v tomto ,,žánru“ mám přirozeně mezery. Luxy Lady má 50 000 odběratelů a zde bych rovnou pořadatele drobně pokáral. Je to určitě velmi zajímavé číslo, ale chtěl bych ho zasadit do nějakého kontextu. Je 50 000 opravdu tolik? Od kdy je pro mě youtuber zajímavý? A jaký je rozdíl mezi 50 000 a 500 000 odběrateli? Z toho jak youtube sleduji bych ji označil spíše za vycházející hvězdu nebo hvězdičku… Chápu, že se akce musí prodat, ale s citem.

Pokud by rozhovor s Luxy Lady byl pouze částí obsáhlejší prezentace, tak bych byl rozhodně méně kritický. Bohužel se posluchači 99 % informací o fungování youtuberů dozvídali právě od ní a nejsem si úplně jistý, zda je to šťastný formát. Co když nemá dostatek zkušeností? Osobně jsem se toho trochu bál a u některých témat jsem s Luxy Lady musel minimálně polemizovat.

V pozvánce znělo, že se dozvíme informace o tom, zda se vyplatí firmám tato forma spolupráce, jaké jsou její formy, na co si dát pozor atd. Bylo to opravdu hodně témat a to za hodinku a půl nejde zvládnout. Rozhodně bych ale nechtěl, aby to vypadalo, že jsem s akcí nebyl spokojen. Vlastně jsem byl velmi mile překvapen.

Úvod do světa youtuberů pro kravaťáky z korporací

Musím se odstřihnout od své profesní deformace, kdy trendy sleduji a vyhledávám s dravostí Milana Baroše na EURU 2004. Informační hodnota je pro mě výrazně menší, než pro zbytek publika, které ten den na akci přišlo. Soudím tak i z jedné otázky, která mě hodně zaujala. Pokusím se ji vystihnout v celé její dokonalosti:

Myslíte si, že by youtubeři měli zájem se účastnit tendrů a výběrových řízení, kdy by soutěžili o konkrétní reklamu? Vzneseno solidně vypadajícím pánem kolem padesáti let.

V případě, že tuto otázku položíte, tak vůbec nemůžete chápat svět youtuberů jako celek. A přesto pro mne byl tento moment opravdu nejzajímavější z celé akce. Krásně dokládá, jak neuvěřitelně vzdálený může být trend influencerů (všech podob a forem) od klasického businessového / marketingového myšlení, s kterým se potkáte třeba v zkostnatělých korporacích. Pro tento typ diváků byla akce naprosto perfektní. Věřím, že jim otevřela okno do úplně nového světa.

Pochválil bych i volbu youtuberky. Luxy Lady mě velmi mile překvapila. Mluvila rozumně a z každé odpovědi bylo cítit, že pro svůj kanál žije a uvědomuje si jeho potenciál. Není se asi čemu divit. Je jí 23 a pracuje v Socialsharks.

Pár zajímavých bodů

  • Chcete na youtube vydělat? Nedělejte módu, ale vlogy.
  • Neoslovujte youtubery unifikovaným e-mailem, ale to by vás snad nenapadlo.
  • Luxy Lady má 50 000 odběratelů a stále je to pro ní přivýdělek.
  • Nemyslete si, že dáte youtuberovi čokoládu a on o vás natočí seriál. Moc dobře znají svou cenu.
  • Byť youtubeři neradi říkají co je jim nakázáno (vloženo do úst vašimi marketéry), tak síla peněz je často větší…

Závěr a co do budoucna?

Bylo by skvělé, když by se kdokoliv ujal tohoto tématu více odborně a prakticky. Na této akci jsme narazili na otázku označení inzerce na YouTube. Co má být označeno a co ne? Jak se na to dívá právo? Luxy Lady na mou otázku odpověděla jednoduše, že ve svých videích reklamu neoznačuje, ale diváci to zpravidla prý poznají a navíc to YouTube v obchodních podmínkách nevyžaduje. To je třeba téma, kde bych se klidně přel a líbila by se mi akce zaměřena pouze tímto směrem. Zatím to příliš nerezonuje, ale brzy se to změní.

Jako úvod byla akce velmi pěkná. Měla hodně much, ale může postavit základy mnohem přínosnějším tématům. Nejsem si jistý, zda tato ,,odborná“ témata budou spadat do zájmů ISPOS, ale on se jich případně chytne někdo další.