Jedna drobná chyba v tiskové reklamě a může vás stát desetitisíce

Jedna drobná chyba v tiskové reklamě a může vás stát desetitisíce

Inzerce v tištěných médiích je a bude neodmyslitelnou součástí většiny  služeb a produktů. Její význam v posledních letech sice klesl, ale zatracovat ji by bylo velmi předčasné. Pro propagaci některých produktů jsou tištěné časopisy a jiná periodika naprosto ideální. Ovšem nezapomínejme, že co jednou vyjede z tiskárny, tak již nenapravíte… V tomto článku jsem se podíval na chybu, která inzerent určitě nyní lituje.

PR tip za 43 000 Kč

Časopis Moje Psychologie má velmi zajímavou čtenářskou skupinu. Cílí primárně na ženy ve věku 25 až 49 let s vysokoškolským vzdělání a spadající do střední a vyšší příjmové skupiny. Když vezmeme v potaz, že je jeho čtenářek více než 100 000, tak se jedná o opravdu zajímavý potenciální nosič printové reklamy.

Na českém trhu nemá časopis výraznější konkurenci a mezi desítkami titulů vydavatelství Mladá Fronta se určitě neztratí. Myslím si, že i inzerenti by souhlasili.

Ceníkové ceny inzerce je vždy nutné brát s nadhledem. Standardní jsou slevy v desítkách procent a u větších inzerentů se velmi často výsledná cena dostane až na pětinu původní nabídky. Samozřejmě jsou tyto podmínky hůře dosažitelné pro menší inzerenty, kteří mají rozpočty ve zlomcích velkých hráčů. Nicméně i zde se zdá předpokládat, že si výhodnější podmínky dokáže domluvit téměř každý, pokud má jen trochu vůle.

Na fotce je jedna zásadní chyba. Uhodnete jaká?

Fotka zveřejněná uživatelem Adam Pýcha (@adampycha),

Formát, kde jsem nalezl chybu, nejlépe odpovídá pozici 1/6 PR tip. Tato plocha nyní stojí 43 000 Kč.

Cesta jak měřit efektivitu?

Jakákoliv outdoorová a printová reklama má tu nevýhodu, že se velmi složitě měří její výsledná efektivita. Existují samozřejmě desítky postupů a triků, ale těm se v tomto článku nechci detailně věnovat. Počkejte si na další.

Zajímavým trikem, v ničem objevným, ale často nevyužívaným, je uvedení specifické url adresy nebo domény pro konkrétní reklamu. A zde se již dostáváme k tomuto inzerátu. Pokud by chtělo kreativní studio SKUBB. měřit, jak jejich inzerce zafungovala, tak stačilo u tipu uvést specifickou adresu. Každý uživatel, který by ji zadal, by byl následně jasně spojený právě s touto reklamou. Samozřejmě se nejedná o 100% vypovídající ukazatel, ale může velmi pomoci.

Bohužel se u tohoto inzerátu objevila doména jiná. Zřejmě chybou editora nebo jednoduše přehlédnutím při zadávání PR článku je u produktu uvedena doména, která nevede vůbec nikam. Po jejím zadání zjistíte, že ji inzerent vůbec nemá registrovánu.

Staly se tedy tři věci. Kreativní studio přišlo o potenciální zákazníky, protože se na jejich web nedostali. Připravili se o možnost změřit si efektivitu investice do tohoto formátu reklamy a upozornili mě na to, že je tato doména volná.

Opravdu nevyrábím šperky

Nejprve jsem si myslel, že pouze došlo k technické chybě a jednoduše se uvedla doména, která je sice zaregistrována, ale nyní se nevyužívá. Během rychlého ověření vlastníky domény jsem však zjistil, že doménu nevlastní vůbec nikdo.

Dlouho jsem neváhal a během pár minut jsem si doménu zakoupil. Jsem si jistý, že ji k ničemu nevyužiji, ale chtěl jsem názorně doložit, že takto hloupá chyba vás může připravit nejen o zákazníky. Nemusíte vlastnit každou překlepovou či pomlčkovou variantu domény, ale takto zásadní by uniknout spíše neměla.

Nyní budu pouze sledovat, kolik lidí se dostane na můj web, až zadají doménu www.skubb.cz.