Jak začít podnikat a v čem? Každý musel jednou začít, ale jak na to

Jak začít podnikat a v čem? Každý musel jednou začít, ale jak na to

Před několika lety jsem byl na srazu se spolužáky ze základní školy. Klasicky jsme si povídali o našich životech a práci. Já jsem vyprávěl, jak jsem založil společnost iParťák, kolik máme zakázek a jaká byla historie vzniku této firmy. Stále si pamatuji reakci jednoho z posluchačů. „Já bych taky podnikal, kdybych měl nápad a kapitál.“ Jak tedy začít s podnikáním? Kdy je na to ideální čas? A jaké je kouzlo úspěchu?

Co to vlastně je podnikání?

Nelekejte se, že článek začneme hodinou výuky ekonomie. O podnikání má většina lidí naprosto zkreslenou představu. Čteme články o miliardových startupech, nových technologiích a inspirativních osobnostech, které mění svět. Z podnikání se stává něco neuchopitelného a nedosažitelného. Vše je větší a dražší. Přesto je opak pravdou.

Nejvíce inspirativními osobnostmi jsou živnostníci a majitelé menších firem. Je živnostník podnikatel? Samozřejmě ano! Je to hrdina osamoceně bojující za uživení své a své rodiny. Stát mu nepomáhá, spíše hází klacky pod nohy. Časem možná zaměstná první vlastní lidi a ponese zodpovědnost za to, aby jim včas odešla výplata. Na jeho bedrech bude veškerý tlak a neúspěchy nemůže hodit na šéfa. Sám je šéfem.

Občas se stane, že nějaké podnikání vyroste. Začne expandovat, zaměstnávat stovky lidí a třeba o něm bude vědět celý svět. O těchto příbězích se skvěle čte a jsou výbornou motivací do začátku. Pochybuji však o jejich reálném přínosu. Položte si otázku ˆ„Co je to podnikání?“. Jestli jen trochu zaváháte, musíte začít sbírat více informací. Bez nich budete v počátcích vlastního businessu ztraceni a odkázáni na metodu pokusu či omylu.

Kde čerpat informace z podnikatelského života:

Podnikání není jenom online

Když se na seminářích bavím se studenty středních nebo vysokých škol, mnoho času rozebíráme jejich podnikatelské nápady. V 99 % případů chtějí podnikat v online světě. Plánují si zakládání e-shopů, vývoj vlastní aplikace nebo spuštění inovativního webu. Jakoby se podnikání offline stalo něčím staromódním a hlavně finančně nezajímavým. Když se ptám na důvody, zpravidla uvádí nižší limity vstupu. Online se bude podnikat lépe, snáz a rychleji vyděláme miliony.

Maloobchodní tržby online 2016 - V čem začít podnikat

Podíl e-shopů na maloobchodních tržbách je pod 10 procenty. Naprostá většina businessu se stále odehrává mimo internet.

Je naprostá pravda, že online projekty a obecně online business jsou snáze dostupné. Velká část populace je stále online, zvyšuje se počítačová gramotnost a podnikatelské nápady se tedy spojí s tím, co využíváme nejvíce. Web, aplikace, e-shopy, sociální sítě… Na svět okolo zapomínáme, byť se ty pravé podnikatelské výzvy ukrývají právě tam.

Jako důkaz mohu uvést konkrétní podnikatele, s kterými jsem dělal rozhovor. Ať už zakládají vlastní restauraci, spojili svůj život se psy nebo se chtějí živit hudbou.

Trénujte svůj podnikatelský mozek

Mám pro vás malé podnikatelské cvičení. Rozhlédněte se kolem sebe a vyberte náhodně tři věci. Může se jednat třeba o knížku, obrázek na zdi a mobil. U každé z těchto věcí se pokuste co nejdůkladněji představit proces jejího vývoje, výroby a prodeje. Kdo všechno se na tom musel podílet? Kde všude se na tom dá vydělat? Jak se k vám domů dostal? Zjistíte, že i ty nejjednodušší věci v sobě propojují mnoho zajímavých businessů a často se produkt o online ani neotřel.

Možná vám to nestačí, tak si udělejte druhé podnikatelské cvičení. Až půjdete do práce, rozhlédněte se po obchodech ve vaší ulici. Vyberte si jeden z nich a co nejdůkladněji si představte jeho reálné fungování. Jaké jsou asi náklady na pronájem prostor? Kolik lidí tam pracuje a kolik stojí jejich práce? Kde shánějí zboží? Kdo je jejich konkurence? Jak se o nich zákazníci dozví? Garantuji vám, že i u titěrného krámečku se dost zapotíte. I ten nejmenší business je stále business. Rozeberte ho na šroubky a pochopte ho.

V čem budete podnikat?

Vykročíme-li z online bubliny, množství potenciálních příležitostí se výrazně rozroste. Každé odvětví má svá specifika, ale určitě lze nalézt obecná doporučení, která vám start mohou usnadnit.

  • Ať vás to baví nebo aspoň neotravuje. Jen málo lidí má štěstí, že může dělat naplňující práci. Snažte se, ať je to i váš případ. Pokud se to hned nepovede, tak ať práce není sebezapřením. Výsledky tomu budou bohužel odpovídat a je jedno, zda jste zaměstnanec nebo podnikatel.
  • Buďte profík. Je jedno, zda se rozhodnete založit úklidovou firmu nebo dělat SEO, vždy musíte být naprostý profesionál. Možná se jím nestanete hned, ale pracujte na tom, ať je to co nejdříve. Profíka nedělají pouze znalosti, ale i špičkový přístup ke klientům.
  • Staňte se Sibylou a odhadněte budoucnost. Dokážete si představit své podnikání za 10 let? Mělo by vás stále bavit, klienti musí mít o produkt či službu stále zájem a business stále zvládne zaplatit účty. Podnikání je běh na dlouhou trať a je dobré vědět, co vás na ní čeká, byť se jedná jen o odhady.
  • Nehledejte díry na trhu. Jednou za čas se objeví miliardové příležitosti nebo vás osvítí nápad století. Netvrdím, že se to nemůže stát. Za většinou úspěšných businessů není produkt dokonale odpovídající aktuální poptávce. Stojí za ním odvaha jít s kůží na trh a prodat.

Učte se od zkušenějších

Naprostá většina podnikatelských záměrů vyžaduje určité znalosti. V mnoha případech jsou velmi odborné a žádné články na internetu vám potřebnou praxi nedodají. Budete-li zakládat vlastní kavárnu, intuitivně odhadnete, co to asi obnáší. Plán může vypadat pěkně, ale realizace skončit katastrofou. Z článků se nenaučíte, jak poznat dobrá kávová zrna dle vůně, jaký pressovač je nejvýhodnější a jak oslovit milovníky kávy ve vašem městě. Někdy se trefíte a jindy nikoliv. Můžete pouze doufat, že chyba nebude fatální.

Lidé se bojí změn. Chodí do práce, kterou nemají rádi a sní. Mohou snít o lepší práci nebo vlastním podnikání. První krok však udělá jen jeden z mnoha stovek. Začátek vašeho podnikání nemusí být ihned akcí, kdy zakládáte s.r.o. a nakupujete zásoby za miliony. Třeba se jen rozhodnete změnit práci, abyste se dozvěděli více o oboru, který vás láká. Za rok se dokážete naučit neuvěřitelné kvantum nových věcí a získat neocenitelnou praxi. Nemluvě o tom, že by každý podnikatel měl vědět, jaké je to být zaměstnancem. V budoucnu se to bude hodit.

Několikrát jsem se setkal s tím, jak mladý člověk snil o nové práci nebo začátku businessu. Roky chodil do práce naprosto mimo vytoužený obor a utrácel každý měsíc tisíce za kurzy a školení. Je-li to jen trochu možné, tak to spojte. Juniorských pozic nebo trainee programů jsou tisíce. Možná nikdy nezačnete podnikat, ale třeba získáte naplňující pracovní pozici.

Kdy je nejlepší čas ke startu vlastního businessu

Na tuto otázku neexistuje jednoduchá odpověď. Mohu vycházet pouze ze své zkušenosti a doufám, že to pomůže i vám. Obecně nemá smysl otálet. Máte-li nápad, udělejte maximum k tomu, aby se realizoval. Já jsem v roce 2010 chtěl udělat hudební festival. Živnostňák jsem měl, tak proč do toho nejít. Byl jsem student, takže sociální a zdravotní platil stát. Bydlel jsem na koleji a v létě u rodičů. Nájem tedy nebyl problém.

Když jste student, máte mnoho výhod. Střední i vysoká škola jsou náročné aktivity, ale nemyslím si, že práce na hlavní pracovní poměr ukousne ze dne méně času. Máte podporu od rodičů a minimum nákladů spojených se životem. Věřte mi, bude to pouze horší. Pro první podnikatelské pokusy je doba studia určitě ideální.

Já jsem podnikal při studiu cca pět let a bylo možné to skloubit, ale jen po omezenou dobu. Stále mějte na paměti, že by podnikání nemělo mít výrazně negativní vliv na studium a opačně. Stanovte si jasnou prioritu. V navazujícím studiu jsem každý den odcházel ráno do kanceláře, řešil desítky zakázek a na studium vyčleňoval jen zlomek času. Uvědomil jsem si, že se musím studiu věnovat více na úkor podnikání, což jsem nechtěl. Škola už pro mě neměla žádnou přidanou hodnotu, tak jsem ji opustil.

Mé první podnikatelské pokusy byly online. Šlo o tvorbu webů a drobné zakázky v oblasti online marketingu. Svůj první web jsem vytvářel v roce 2004. Můj věk nebyl překážkou a nepotřeboval jsem žádný vstupní kapitál. Na střední škole bych nemohl založit stavební firmu nebo online marketingovou agenturu. To již vyžaduje znalosti a schopnosti přicházející s časem a praxí. Pokud někdo začíná podnikat v padesáti letech, nevidím to jako překážku. U řady oborů je časté, že se zaměstnanci stanou podnikateli ve zralém věku.

Kouzlo podnikatelského úspěchu

Dostali jste se na konec článku. Za to děkuji a odměním vás tajným receptem na podnikatelský úspěch. Znají ho pouze vyvolení a garantuji zisk v řádu miliard. Za to plně ručím.

Bylo by to krásné, co myslíte? Znát jednoduchý recept na úspěch. Jsem přesvědčen, že neexistuje nebo mi ho doposud nikdo neprozradil. Nicméně na závěr uvedu několik doporučení, která vaše šance výrazně zvýší. Nemusí platit vždy, ale to je krása podnikání. Je to risk a z velké části hra. Kdo ji nehraje, nemůže nikdy vyhrát.

  • Nevěřte jednoduchým a garantovaným řešením. Internet je plný info ƒ„podnikatelů“, kteří nabízí garantované recepty na úspěch. Zpravidla prodávají e-booky, kurzy, školení nebo vlastní produkty (ať už opravdu přínosné či úplně zbytečné). Narazíte-li na ně, buďte obezřetní.
  • Bude to tvrdá práce. Všechny začátky jsou těžké. Podnikání není výjimkou. Možná si jen chcete vyzkoušet malý podnikatelský záměr, aby vytvořil skvělou referenci. I u nejmenších věcí budete muset investovat mnoho času a zjistíte, že se vám nechce. Budete to muset překonat. Nikdo jiný to za vás neudělá.
  • Odlište se, když to půjde a bude to vhodné. Marketingovými zaklínadly jsou příběhy, unikátnost a maximální odlišení. Netvrdím, že nefungují a sám je často doporučuji či aplikuji. Pravda je však trochu komplikovanější. Pro malého živnostníka je mnohem důležitější, aby navázal úzký vztah se svými klienty. Dokázal být flexibilní a vždy odvedl výbornou práci. Už to ho bude odlišovat od velké části jeho konkurence.
  • Hledejte svou vlastní cestu, bez ohledu na okolní svět. Každý z nás je unikát. Byť najdete desítky inspirativních podnikatelských příběhů, tak vám tisíce zůstanou navždy skryty. Je obrovské množství úspěšných podnikatelů, které nikdo nezná. Jejich obory nejsou cool, nejsou vůbec sexy a už vůbec ne online. Jednoduše vědí, co jim vydělá peníze a po tom jdou. Nesmlouvavě a dravě.
  • Nehoňte se za dokonalostí. Chcete-li na trh dostat produkt bez jakékoliv chybičky, může to trvat roky. Konkurenti vás zatím rozdrtí. I nedokonalý produkt klienti ocení a nedodělky odpustí. To samé platí u služeb. Váš první klient by měl vědět, že se mohou objevit nedostatky. Nezakrývejte to. Budete-li se tvářit od počátku jako největší specialista na danou oblast v Evropě, tak to nedopadne dobře.

 

Začínáte podnikat? Co vás nejvíce trápí? S čím bojujete a čeho se bojíte? Jaké máte cíle? Děkuji za komentáře.