Jak nepoptávat webové stránky

Jak nikdy nepoptávat webové stránky, ani kdyby měly být zdarma…

Lidé, kteří se pohybují nějaký čas ve světě online marketingu, webového developmentu nebo obecně ICT, mívají občas problém vystrčit hlavu z jejich bubliny. Opačně to ovšem funguje také. Potenciální klienti nejsou ochotni připustit určitá pravidla hry, která jsou tu přitom pro jejich prospěch. Zažil jsem situace, kdy se potkal tvrdohlavý zákazník a naprosto apatický dodavatel a výsledkem bylo pouze to, že nikdo nebyl spokojen a odvedená práce nestála za nic.

Tento článek píši jako úvodní zamyšlení pro každého, kdo chce poptat web, grafiku nebo jakoukoliv dílčí službu spojenou s online marketingem. Často stačí řídit se několika základními doporučeními.

Nejdříve si ukážeme, jak se to určitě nedělá

Před několika týdny mi přišel e-mail, který si můžete přečíst níže.

Jak nepoptávat webové stránky

Podobných poptávek dostávají freelanceři i agentury stále mraky. A co se mi na tomto e-mailu nelíbí? Možná se vám zdá, že je vše v naprostém pořádku. Klient chce web, tak pošle e-mail a čeká, co se bude dít. Bohužel tímto přístupem dělá první velkou chybu, které se už nemusí v celém procesu zbavit.

Představte si, že pošlete e-mail architektovi s poptávkou na projekt nového domu. Nic víc nenapíšete, ale rovnou se ptáte na cenu a termíny. Připadá vám to nelogické? Architekt přeci nemá z čeho vycházet a úplně stejně je to s výše uvedeným e-mailem.

Než se pustím do vyjmenování chyb a ideálního modelu, jak by se měl zákazník chovat, tak zmíním věc, která rozhodně není ideální a o zákazníkově uvažování už něco málo vypovídá. Přikládám sem seznam e-mailů na které poptávající objednávku hromadně rozeslal. Jsou to desítky adres různých firem a živnostníků. Spojuje je pouze to, že se pohybují v oblasti IT.

Pokud chcete dostat kvalitní výstup, tak si primárně vybírejte podle referencí. Solidní dodavatel je na webu má a nic vám nebrání vzít telefon a zavolat do firmy XY a zeptat se, jak byli s tímto dodavatelem spokojeni. Šance, že budete s výsledkem spokojeni i vy se tím výrazně zvýší, než když budete pořádat obdobné plošné bombardování.

Z praxe rovnou musím upozornit, že v případě hromadných e-mailů velká část solidních dodavatelů odpadne rovnou, protože na ně ze zásady neodpovídají.

 

Jak nepoptávat webové stránky

Proč by měl klient vědět co chce? Není přeci odborník…

Vrátíme se k obsahu poptávky. Od klienta nikdy nebude solidní dodavatel očekávat, že na 100 % vyspecifikuje co potřebuje a ideálně i technicky rozepíše funkcionality (pokud je to potřeba). Je ovšem nutné vědět co chcete. Zní to banálně? Možná ano, ale v tom je často jádro problému.

Takže web, ale co by měl umět? Proč vůbec web chcete? Máte představu, jak by měl vypadat? Co se vám líbí? Všechno jsou to základní otázky a ušetříte si hodně e-mailů, když to rovnou popíšete do prvního poptávkového e-mailu. Nemusíte být přesní, ale dejte dodavateli šanci se zorientovat. Nemá přeci křišťálovou kouli.

Se základními informacemi se dá okamžitě pracovat a můžete očekávat odpověď s konkrétními dotazy, které budou proces posouvat ihned kupředu. Čas jsou peníze a proč se tedy zdržovat.

Včera bylo pozdě a peníze nejsou problém

Portály, katalogy, e-shopy, blogy, aplikace atd. Řešení jenž lze poptat jsou stovky a ještě více je cest, jak jich dosáhnout. Je dobrým znamením, pokud se s vámi chce dodavatel setkat a opravdu důkladně si ujasnit, co přesně poptáváte. Nebudete-li mít opravdu jasnou specifikaci toho co se tvoří, tak raději od dodavatel utíkejte. Nemusí se jednat ihned o mnoha stránkovou specifikaci celého díla, ale minimálně jednotlivé kroky musí být někde popsány a definovány. Čím více se minimalizuje prostor ke spekulacím, tím lépe.

Může se vám stát, že dodavatel nebude schopen určit datum dodání nebo budou odhady velmi přibližné. Plán je vždy expertním odhadem a odchylka je v oblasti vývoje bohužel téměř jistotou. Bylo by tedy zvláštní, aby dodavatel bez podrobného zadání dokázal odhadnout datum dodání a ideální cenu. Nemá tušení, jestli bude váš dům bungalov nebo mrakodrap, neviděl dokonce ani pozemek na kterém bude stavba stát a může se stát, že vám neudělí stavební povolení…

Na co pamatovat u poptávky

Sepsal jsem bodově několik doporučení, kterými se můžete řídit u poptávky webu, ale i dalších drobnějších služeb. Níže uvedená doporučení jsou určitě přínosná i v případě, že poptáváte služby online marketérů nebo obecně marketingové služby.

  • Vybírejte podle referencí a aktivity dodavatele.  Líbí se vám práce prezentovaná na webu? To je dobré znamení. Zkuste obvolat některé reference a doporučuji sledovat sociální sítě. Je firma nebo freelancer aktivní? Přednáší na odborná témata? Nebojí se ukázat své znalosti a svojí práci? Tak to by mohl být dobrý dodavatel.
  • Proč? Odpovězte si, proč vůbec službu poptáváte. Jaké jsou cíle? Proč to děláte? A kdy budete s výsledkem spokojeni?
  • Co to má dělat? Je jedno, zda se jedná o statický web prezentující vaši firmu nebo komplexní katalog s e-shopem a platební bránou. Co nejpodrobněji popište, jak by se to mělo chovat.
  • Kdo je uživatelem? Představte si, že jste uživatelem poptávaného řešení. K čemu ho využíváte? Co tam hledáte?
  • Začínáme na zelené louce nebo už něco máte? Často nahrazujeme již existující řešení, tak pošlete odkaz.
  • Co se vám líbí? Není nic jednoduššího, než popsat váš styl a představu o výsledku. Pošlete ukázky, aby dodavatel znal směr, kterým se chcete vydat.
  • Jak se bude s řešením pracovat? Máte představu, že si budete web kompletně zpravovat sami nebo za pomoci programátora? Možná nechcete na řešení ani sáhnout a očekáváte plnou podporu.
  • Kdy to má být? Neptejte se dodavatele, kdy by to mohlo být, ale sami napište vaši představu. Pokud vám hoří deadline, tak to přiznejte. Rovnou tím vyřadíte dodavatele s nedostatkem času a kapacit.
  • Rozpočet není tabu! Možná je to specifikum našich končin, ale klienti se bojí zdělit své rozpočty téměř vždy. Stále přetrvává myšlení z 90. let, kdy se očekávalo, že dodavatel přidá milion a nějak to zaokrouhlí. Podívejte se na to ovšem optikou současnosti, kdy existují stovky různých cest, jak se dostat k požadovanému cíli. Jestliže dodavatel bude znát vaše možnosti, tak jim hned může přizpůsobit kompletní rozsah zakázky a měl by poradit co lze a co nelze realizovat. Nebojte se, přínosy zdělení rozpočtu jsou mnohonásobně větší, než čekat na nejnižší nabídku, která vám náhodou spadne do e-mailu.

Bez vás to rozhodně nepůjde

Přečetli jste si všechna má doporučení a máte pocit, že uděláte za dodavatele všechnu práci? Bohužel se často setkávám s větou, která zní: „Pokud tu zakázku chce, bude se snažit a zeptá se na všechno co potřebuje. Proč mám být aktivní já?“

Odpověď je jednoduchá. Chcete výborný výsledek? Musíte být aktivní a být dodavateli oporou. Pokud budete poptávat větší zakázku ve formě webu nebo aplikace, tak je dost možné, že se setkáte s moderními přístupy k procesnímu řízení, kde se s vaší kooperací rovnou počítá a úkolů nebudete mít málo! Kupříkladu metodika Agile SCRUM již pracuje s rolí Product Owner. Vy budete rozhodovat co je primárně potřeba udělat, budete informováni o průběhu prací a primárně budete rozhodovat, co je přínosné pro váš business a co nikoliv.

Nechci vás strašit, ale je důležité si uvědomit, že jako klient nemůžete sedět doma za počítačem a čekat, až vám přijde nějaký výsledek. Vaše aktivita je nedílnou součástí procesu, který by měl vést k skvělému dílu.

Bojíte se, že se spálíte?

Ať už budete připraveni sebelépe a budete mít za sebou desítky realizovaných poptávek, přesto to nemusí vyjít. Odstranit všechna rizika jednoduše není možné. I v případě, že pracujete s ověřeným dodavatelem, víte přesně co poptáváte a na vše dohlížíte každou minutu svého času, se mohou objevit nepřekonatelné překážky. To je přirozené a patří to k podnikání. Bez rizika by nebyl zisk.

Jaké jsou vaše zkušenosti? Jak minimalizujete rizika? Děkuji za každý komentář.