Jak Deadpool ovládl světová kina? Osm top ukázek z dokonalé kampaně...

Jak Deadpool ovládl světová kina? Osm top ukázek z dokonalé kampaně…

Kdo by si nepamatoval na film Deadpool, který doslova šokoval svět svým nečekaným úspěchem. Proč nečekaným? Tvůrci se museli popasovat s relativně malým rozpočtem, film se složitě připravoval roky a sázelo se na Rkový (dospělácký) raiting. Pokud by to celé dopadlo velkým fiaskem, tak by se vlastně nikdo nedivil. Přesto Deadpool ovládl kina.

Trocha úctyhodných čísel:

  • Rozpočet filmu: 58 milionů $
  • Tržby celosvětově: 782 milionů $
  • Největší Rkový otvírák (pátek-neděle): 132 milionů $
  • Největší Rkový komixový otvírák: 185 milionů $

Úspěch Deadpoola je často přisuzován složité situaci, s níž se museli tvůrci popasovat. Naprostá většina rozpočtu padla na natáčení a marketing musel být nadmíru kreativní, protože jednoduše neměl peněz nazbyt. Marketingový tým dokázal využít všechny dostupné kanály a oživit zapomenuté formáty, aby podpořil svůj hlavní cíl – udělat z Deadpoola virální guilty pleasure záležitost přesahující rámec standardního filmu.

Vybral jsem pro vás osm nejpovedenějších součástí marketingové kampaně, kterou by měl znát jakýkoliv marketér na světě. V mnoha ohledech bude těžko překonatelná. Minimálně v oblasti filmové produkce.

Trailer na trailer


Deadpool je anti-hrdina a navíc nepříliš známý. Poprvé se čtenářům představil na konci osmdesátých let a jeho věhlas těžko budeme srovnávat s Hulkem či Ironmanem. Získal si věrnou základu fanoušků, kteří milují jeho průpovídky mířené přímo k nim a nadsázku s kterou se opírá do celého komiksového světa. Všechny tyto aspekty tvůrci chtěli přinést do filmu a podařilo se jim to. Jak ale nalákat diváky Deadpoolem nepolíbené?

Od počátku kampaně film přiznává svůj Rkový raiting a vzbuzuje dojem, že půjde o nejsprostší film v dějinách lidstva výhradně pro dospělé. Snaží se vzbudit váš zájem, ať už jste fanouškem komikových filmů nebo nikoliv. Dokonale tomu odpovídá trailer na trailer. Není úplně standardní, aby film lákal na svůj vlastní trailer a rovnou přiznával problémy s původní interpretací postavy. I kdyby byl následný trailer veskrze průměrný, tak tento třicetisekundový počin vzbudil neuvěřitelný ohlas sám o sobě.

Sebeironie na prvním místě

deadpool-skript

Celá kampaň je protkána narážkami na kvalitu filmu. Dokonale tím odráží potenciální zlé jazyky, kteří by chtěli kritizovat. Dokonce si dovolil zpochybnit svůj vlastní scénář, což je na poměry hollywoodského firmu opravdu netradiční krok.

Proč proboha billboard

deadpool-banner

Jaký je účel toho billboardu? Vždyť jsou to vyhozené peníze a efektivita je minimální. Opak je pravdou. Forma byla zvolena dokonale. Další z vtipných kreativních nápadů byl jako stvořený pro virální šíření. Možná by fungoval, když by byl postován na Facebook nebo Instagram, ale v této podobně představoval něco netradičního a překvapivého. Když uvidíte podobný billboard ve vašem městě, tak ho musíte sdílet a začnete zjišťovat o co vlastně jde.

Vlastní zapamatovatelný vizuál

Practice makes perfect.

Video zveřejněné uživatelem @deadpoolmovie,

Skvělou kampaň dělají detaily. Mě neuvěřitelně zaujaly malůvky, které se objevovali od počátku kampaně. Šlo zpravidla o vtipné variace Deadpool + něco, ale fungovaly výtečně. Uživatelé sociálních sítí ihned rozpoznali rukopis filmu. Neotřelý amatérský vzhled pouze podtrhoval celé vyznění kampaně, tak proč ne…

Nadstandardní zapojení jediné hvězdy

#SexiestMercAlive #Repost @peoplemag

Fotka zveřejněná uživatelem @deadpoolmovie,


Ryan Reynolds si Deadpoola vysnil a vybojoval. Již si ho jednou zahrál v X-Men Origins: Wolverine, ale celé to skončilo fiaskem. Díky několikaleté mravenčí práci dokázal ze studia Fox vydolovat dostatečný rozpočet, aby bylo možné film natočit. Uskromnil se na svém honoráři a osobně se na filmu podílel jako producent. Úspěch pro něj byl jediným možným výsledkem.

Protože film neměl jinou známější hereckou tvář, byl do popředí tlačen výhradně Reynoldsům obličej. To by nebylo nic překvapivého, nicméně míra jeho zapojení byla extrémní. Nelze se dopočítat množství příspěvků na sociálních sítí, spotů, výstupů v médiích… Raynoldsovy sociální sítě splynuly s profily filmu a naopak.

Kampaň jako vánoční dárek

Tvůrcům filmu a kampaně se podařilo něco neuvěřitelného. Z jednotlivých dílčích částí kampaně dokázali sestavit samostatnou vánoční subkampaň. Každý den dostávali fanoušci jeden vánoční dárek v podobě nového atraktivního obsahu. Vše bylo završeno 25. prosince uvedením druhého plnohodnotného traileru, kdy už se na film musel těšit i jeho nejzatvrzelejší odpůrce.

Z pohledu marketéra se jedná o vrchol všeho našeho snažení. Nepřemýšlíte v klasické škatulce, jak nejlépe dopravit naše sdělení k potenciálním zákazníkům a maximalizovat šanci na jeho pozitivní přijetí. Vytvoříme takovou formu, kdy zákazníci doslova prosí o další dílek naší marketingové skládačky. Hltají obsah a neuvědomují si, že jde jen o reklamu a business. A Deadpool je business neskutečných rozměrů…

Romantický Deadpool

A love for which is worth killing. #Deadpool

Fotka zveřejněná uživatelem @deadpoolmovie,

Premiéra filmu se kryla s překvapivým svátkem – Valentýnem. Proč jít do kina ve svátek zamilovaných na sprostý komiksový film? Deadpool se snažil vzdorovat škatulce filmu pouze pro muže. Dokázal kolem sebe vytvořit natolik egoisticko sexisticky vtipnou auru, že ženy opravdu začal lákat. Byly vytvořeny fiktivní romantické trailery, romantické plakáty a tuna dalšího obsahu. Každý chápal nadsázku, ale kina byla ve výsledku plná párů a rozhodně tam ženy (ve většině případů) nešly se znechucením.

Sociální sítě to není jenom Facebook

deadpool_tinderDokážete si vybavit nějaký jiný film nebo produkt, který by se propagoval na seznamce Tinder? Vše bylo děláno za jediným účelem – Deadpool musel být virální hit. Týdny před premiérou se nemluvilo o ničem jiném. Sociální sítě zaplavil drzý chlapík v červeno-černém latexu. Marketingový tým si mohl mnout ruce.

Deadpool byl jednoduše všude. Doporučuji sledovat jeho Instagramový účet. Je aktivní do dnešních dnů a najdete tam mnoho inspirativního obsahu. Sám o sobě je učebnicový. Kampaň začala měsíce před premiérou, ale ani po ní nepolevila. Potenciální diváci dostávali nový obsah dál a dál. Mohli jsme sledovat kampaň za vydání Deadpoola na VHS, podporu prodeje Blue-Ray a DVD…

Dvojka je jasnou záležitostí, tak proč nechat své fanoušky úplně vychladnout. Oblíbená anti-hrdina se pravidelně připomíná a kampaň k pokračování bude mít na co navazovat. Očekávání budou obrovská.