1. rok ZOO Tábor aneb Kolik stojí zoologická zahrada a proč je důležitý příběh...

1. rok ZOO Tábor aneb Kolik stojí zoologická zahrada a proč je důležitý příběh…

Tak už je to rok. Loni 30. června své brány znovu otevřela táborská zoologická zahrada. Že tento příběh neznáte? Osvěžím vám paměť, i když toho byla plná média. Zoologická zahrada v Táboře se potácela v problémech již mnoho měsíců. Nad bývalým majitelem viselo obvinění z dotačního podvodu a situace dospěla do stádia, kdy bylo nutné zoo uzavřít a oznámit rozprodání zvířat. Věřitelé nejprve odmítli nabídky na odkoupení areálu, a reálně tedy hrozilo, že některá zvířata budou utracena.

1-zoo

Jak moc téma rezonovalo v médiích? Můžete se podívat na návštěvnost webu v den, kdy bylo oznámeno, že zoo nebude zachráněna, a následně v den znovu otevření.

I když situace vypadala zoufale, nakonec se podařilo zoo zachránit jako celek. Majitel a generální ředitel developerské společnosti Ekospol Evžen Korec neváhal věřitelům poslat během měsíce více než 16 milionů korun a okamžitě se pustit do záchrany zvířat. A nebýt Evžena Korce, tak nepíši ani tento článek. V Ekospolu se od minulého roku starám o content a celý online marketing a byl bych špatný marketér, kdybych se nechtěl podílet na rozvoji něčeho tak úžasného, jako je zoologická zahrada.

idnes

V médiích se příběh objevoval velmi často. V citovanosti by v těchto dnech mohla ZOO Tábor konkurovat i pražské zoologické zahradě a tisíce lidí přijali záchranu zoo a zvířat za své.

Začátek fantastického příběhu

Přestože to současný majitel zoologické zahrady příliš nezdůrazňuje, tak nejdříve neuvažoval o záchranně celé zoo. Prvotní myšlenkou bylo zakoupit několik papoušků do soukromého chovu. Když však viděl neutěšený stav celého areálu, kde zvířata téměř neměla co žrát, rozhodl se areál pod vlivem tohoto zážitku zachránit jako celek. Po rozprodání totiž mohla zvířata skončit v ještě horších podmínkách…

Bezmála polovina České republiky následně začala fandit snaze pražského developera o záchranu stovek zvířat. Rozjel se kolotoč komunikace mezi právníky, zoology, úřady a snad stovkami dalších institucí. Celý rozsah této náročné akce byl ještě umocněn tím, že se nový majitel rozhodl zoo opět zpřístupnit veřejnosti.

Marketingové oddělení developerské firmy se v tu chvíli začalo učit, jak vlastně vypadá fungování zoologické zahrady, a jeho pracovníci byli hozeni do opravdu ledové vody. Zoo byla v žalostném stavu. Chybělo základní značení zvířat, všude panoval zmatek, neexistovaly ani krmné plány… Přesto se podařilo díky nemalým investicím zoo zpřístupnit veřejnosti v rekordním čase.

30. června se otevřely brány ZOO Tábor a příběh nesl své ovoce. Tisíce lidí se chtěly podívat do zoo, které fandily. Postupem času se návštěvníci seznámili s jednotlivými zvířaty a cestu do zoo začali pojímat jako výlet za letitými známými. Za jeden den naší branou prošlo více než 8 000 návštěvníků.

Mým úkolem by mělo být to, aby příběh neusnul a neupadl v zapomnění. I proto píši tento článek, který je ale jen drobným střípkem v celkové mozaice. Naše ZOO nikdy nebude patřit k těm největším. Určitě nebudeme mít nejvíce mláďat a historii jako staleté zoo v čele s Prahou. Máme ale svůj příběh. Příběh o záchraně stovek zvířat bez ohledu na finance, investovaný čas a energii.

Pak přijdou starosti…

Provoz a fungování zoologické zahrady jsou velmi odborné oblasti, které vyžadují znalosti a ty nejlepší lidi. Nedovedl jsem si představit, jak může vypadat každodenní starost o stovky zvířat, rozvoj zoo, plánování akcí, personální záležitosti… Pan Evžen Korec několikrát v médiích řekl, že provoz zoo nikdy nemůže být ziskový a je si toho plně vědom. O to zajímavější mohou být čísla, které jsem vybral z naší výroční zprávy. Myslím si, že krásně odrážejí odhodlání poskytnout zvířatům co nejlepší domov.

Za jeden jediný rok věnovala společnost Ekospol na chod ZOO 6,5 milionu korun. Dalších 215 tisíc se vybralo od drobných dárců. Myslíte si, že to bohatě stačí na pokrytí všech nákladů? Ani zdaleka. Stačí se podívat na tabulky níže.

1 – Spotřeba krmiva v roce 2015

4-spotřeba-mrmiva

2 – Zkrmené maso

5-maso

3 – Investice ZOO Tábor zaměřené na chov a ustájení živočichů

6-investice

I kupeckými počty se snadno dopočítáte, že pro provoz ZOO jsou důležité i příjmy ze vstupného. Za rok 2015 jsme dosáhli téměř 50 000 návštěvníků a cíle pro rok 2016 jsou minimálně dvojnásobné. Představte si na jedné hromadě jedenáct tun ovoce a zeleniny a třeba čtyři tuny vepřového… Na krmení prostě šetřit nemůžeme.

Bez nejlepších lidí to nepůjde

Personální politika vybroušená 24 roky na trhu s nemovitostmi se přenesla i do ZOO Tábor. Hledali jsme pouze zaměstnance, kteří jsou zapáleni do své práce, mají skvělé vzdělání a na první pohled poznáte, že výrazně ční nad průměrem. A bylo to nutné. Zaměstnanci zoo jsou v každodenním kontaktu se zvířaty a jejich činností je vytvářen celkový dojem, který následně hodnotí naši návštěvníci.

V roce 2015 do ZOO Tábor nastoupilo 15 nových zaměstnanců (včetně brigádníků), což je 1,8 % z celkových 813 zájemců. Pokud bychom byli vysokou školou, tak máme zřejmě ta nejtvrdší kritéria.

Největší zájem byl o pozici ošetřovatele. Celkem se hlásilo 318 zájemců. Dále je tým složen ze zoologa, pokladních, správce, ostrahy a údržbáře.

Zoo Tábor - personál

Tady se můžete podívat na tým ZOO Tábor v celé jeho kráse. Jako marketér nemohu hodnotit jejich znalosti, je ale nepřehlédnutelné, jak ze všech čiší pozitivní energie. Minimálně v tomto ohledu odvedlo naše personální oddělení dobrou práci.

No a co dál?

Hned na úvod jsem uvedl, že příběh pouze začal. Hlavní sezóna 2016 napíše jeho další kapitolu a ukáže, zda zvládneme splnit nemalé cíle. Zmínil jsem pouze nejnutnější kostru a střípky ze záchrany stovek zvířat v Táboře. Věřím, že v následujícím roce spatří světlo světa knížka, v níž pan Evžen Korec nechá v poutavé formě nahlédnout do zákulisí opravdu nevšední investice.

Já jako content manager mohu pouze jásat a věřím, že knížka vyjde co nejdříve. Nyní ale musíme pracovat s kanálem nejhodnotnějším, a to našimi fanoušky. Dnes jich jsou tisíce a stále přicházejí noví. Z tohoto důvodu je naším nejdůležitějším marketingovým nástrojem Facebook a ještě dlouho ho nic nepřekoná.

8-facebook

Malý pohled do vybraných statistik za 28 dní.

V červenci 2016 se nám podařilo dosáhnout 6000 fanoušků. Každý týden rosteme o desítky nových členů, a to bez jakékoliv placené propagace. Od minulého roku jsme samozřejmě hledali určitý styl komunikace, kterým by měla naše zoo promlouvat. Víme, že zvířata jsou poutavým obsahem, ale zoologická zahrada není pouze o zábavě. Primární je edukační přesah a konkrétní ochrana zvířat.

V současnosti se snažíme nabízet mix fotografií, videí a aktuálního dění ze zoo. Náš fanoušek by se měl u stránky ZOO Tábor pobavit, ale zároveň ví, že se zde často dozví zajímavosti ze života naší zoo. V průběhu letních měsíců je důležitá také propagace akcí, která mi trochu pomáhá udržet zběsilé tempo, kdy často atakujeme 90 příspěvků za 1 měsíc. Může se to zdát moc, ale osvědčilo se nám to.

Nápadů máme opravdu mnoho, ale zároveň se snažíme hledat cesty propagace, které jsou ekonomicky přijatelné. Kupříkladu PPC kampaně jsou pouze drobným doplňkem hlavní sezóny a neplánujeme je výrazně posilovat. Pro marketéry je to tedy výzva, aby se skloubila maximální efektivita s přijatelnými náklady.

Zubří třešnička na závěr

Odlišení je často používaným zaklínadlem marketérů. V České republice je nemálo zoologických zahrad a ještě mnohem více je dalších kulturních památek a zajímavých míst. ZOO Tábor musí o pozornost soutěžit s nepřeberným množstvím konkurentů a plně si uvědomujeme, že naše poloha není pro mnoho návštěvníků ideální.

Co tedy bude naším odlišením? V čem budeme jedineční? Začíná se nám zde rýsovat projekt, který tento požadavek splňuje. V uplynulých měsících jsme do ZOO přivezli již 4 samice zubra evropského, které se stanou základem našeho vlastního odchovu. Program reintrodukce zubra evropského (zpětné vypouštění do volné přírody) nemá v tuzemsku obdoby.

To, co jsem zde popsal v několika málo větách, je prací mnoha lidí, která trvala řadu měsíců. Budu se snažit v budoucnu připravit článek, který tento jedinečný projekt více přiblíží. Chtěl bych se vrhnout i na další témata spojena s provozováním zoologické zahrady, protože jak řekl klasik – Dámy a pánové, kdo z vás to má?