Nejžádanější povolání budoucnosti? Kreativce nikdy roboty nenahradíte

Nejžádanější povolání budoucnosti? Kreativce nikdy roboty nenahradíte

Hledáte-li nejžádanější a nejlukrativnější pozice blízké budoucnosti, neustále se opakují stejné obory. Finance a bankovnictví tu budou vždy a každý přeci ví, že v bankách se vydělává dobře. Ajťáci (ať už si pod tím představíme kohokoliv) jsou žhavým zbožím po kterém je obrovská poptávka a navíc jich je nedostatek. Jasná volba. A v neposlední řadě jsou tu personalisté. Lidé nejsou, musí se hledat pomocí nových cest a postupů. HR je oblastí, která zažívá nebývalý růst. Vše je to pravda, ale jak to bude za deset let? Nebo za dvacet let?

Stále častěji v našem životě cítíme, jak se vše zjednodušuje a automatizuje. Vytvoření webových stránek je otázka minuty, iPhone brzy bude vyroben bez lidského zásahu a „umělá“ inteligence je za dveřmi. Klasické profese projdou radikální proměnou. Nebude se to týkat pouze dělníků, ale i již zmíněných programátorů. Náplň jejich práce zůstane v jádru stejná, ale změní se projekty na kterých pracují.

Dostávám se na tenký let odhadů a predikcí, ale věřím, že mi odpustíte. První vlaštovky nového světa můžeme vidět přilétat již dnes. Marketingové agentury často ve výběrových řízeních předkládají stále stejné nápady. Vše je precizně okomentováno, zasaženo do celkového kontextu, ale sterilní a bez nápadu. Jako by na přípravě pracovaly všechny společně. I následná realizace by byla bezchybná. Přesná, profesionální a chirurgicky čistá. Šablona za šablonou.

Společnost bude hledat nápady, nevšední řešení a odlišení za každou cenu. Přijde doba kreativců. Nikdo nebude více ceněn. Jakékoliv odvětví bude hledat své kreativce, vizionáře a podivíny. Pryč bude doba profesionálů a odborníků s roky zkušeností, byť budou stále potřeba. Pro business budou stěžejní lidé schopni tvořit, snít a bořit zažité standardy.

Kopíci a ti druzí

Copywriteři se v současnosti rekrutují ze studentů, nadšenců do psaného projevu a desítek různorodých profesí. Pravých kopíků napočítáme stále málo a je diskutabilní, kdo je vůbec pravým copywriterem. A právě tato profese je pro mě adeptem na raketový růst. Copywriter dokáže tvořit unikátní obsah, odlišit a zaujmout. Poptávka bude růst, možná se bude formalizovat vzdělání a z copywritera se stane žádanější zboží, než je dnes programátor. Nemyslím si, že je náročnější se naučit programovat, než výborně psát a tvořit. To druhé zvládne jen hrstka. A klidně mě pranýřujte.

Každá druhá agentura má dnes ve svém portfoliu tvorbu video contentu. Jak složité je ho vytvořit? Nosíme u sebe stále zařízení, které dokáže vydělat stovky milionů. Nevěříte? Stačí se podívat na YouTube. Milionářů jsou tam stovky. Za deset let se tvorba videa proměnila z nedosažitelné a drahé záležitosti na mainstreamovou formu komunikace. Natočení, postprodukce a vydání jsou činnosti ovládané už dětmi. Koho budou tedy agentury hledat? Profesionální kameramany a střihače? Budou poptávat drahé režiséry? Nikoliv. Poptávka bude po lidech s nápady, kteří dnes již možná videa na YouTube sami tvoří.

Můžete namítnout, že kreativní lidé najdou uplatnění i dnes a firmy jejich hodnotu dokáží ocenit. Částečně je to pravda, ale já věřím v kompletní změnu poptávky. Z výhody, kterou kreativita stále je, se stane první a často jediný zásadní požadavek ve výběrových řízeních.