Blog Honza na výletech jako obrovský koncepční fail. Může ho Julián Záhorovský ještě zachránit?

Blog Honza na výletech jako obrovský koncepční fail. Může ho Julián Záhorovský ještě zachránit?

Na konci ledna jste se mohli dočíst na portálu iDnes.cz, že si Pardubický kraj platí PR články na blogu Honzanavyletech.cz. Samo o sobě by nešlo o velký problém, ale zarážejících bylo několik věcí. Nelze poznat, že se jedná o placenou propagaci kraje, což je v rozporu se zákonem. Blog tvoří Julián Záhorovský, byť vystupuje pod fiktivní identitou „obchodníka Honzy“ a za jeden článek dostává honorář 10 000 Kč. Jako poslední třešničku lze zmínit článek, kdy „Honza“ chválí kapelu Juliána Záhorovského, kterou náhodou potkal na některém ze svých výletů. Od publikace článku uplynulo více než 14 dnů, můžeme tedy zhodnotit i následnou reakci blogera.

Na úvod musím říci, že mi je Záhorovského trochu líto. Každý článek o jeho osobně začíná větou: „Někdejší finalista soutěže Superstar v roce 2004…“. Z nějakého důvodu tuto informaci žurnalisté nebo obecně kdokoliv kdo vkládá písmenka na internet, prezentují s pejorativním nádechem. Podívejte se, to je ten zpěvák ze Superstar, který se nedostal vlastně ani moc daleko… První řada Superstar proběhla před 13 lety. Záhorovskému bylo 18 a jeho životní výzvou bylo maximálně dokončení střední školy.

Místo úšklebků by si Záhorovský zasloužit respekt nebo aspoň uznalé pokývnutí. Superstar byla celospolečenský fenomén, který definoval televizní zábavu počátku tisíciletí. Sledovanost dosahovala neuvěřitelných čísel a každý z účastníků se musel popasovat s tlakem, který je na teenagery opravdu dost a rozhodně ho nemohli čekat. Dělat ze Superstar stigma pokleslé televizní záliby je minimálně krátkozraké. Přejděme, ale k blogu, který dělá o poznání starší Julián.

Je fiktivní identita dobrá volba?

Chcete-li spustit blog (profil na Facebooku či jiné sociální síti), máte pouze dvě možnosti. Buď budete transparentní nebo nikoliv. To platí o vašich soukromých aktivitách nebo i případech, kdy chcete vystupovat za nějakou instituci. Honzanacestách.cz dokonale prezentuje, jakou chybou je cesta netransparentnosti. Vaši čtenáři se cítí podvedeni a velmi těžko je zpětně dostanete na svou stranu. Musíte řešit krizovou situaci, ke které vůbec nemělo dojít.

Pardubický kraj a zřejmě ani Záhorovský si neuvědomují, že vytváří reklamu v jejím pravém slova smyslu. A na tyto situace jsou zde zákony. Uživatel / čtenář má právo vědět, že čte či sleduje příspěvky placené za účelem propagace. Tato informace má být jasná, viditelná a srozumitelná.

Julián Záhorovský se v tomto případě připravil o velkou příležitost. Mohl formu upravit tak, aby nebylo nutné skrývat reálnou osobu, která příspěvky tvoří. Nemyslím si, že by to uživatelům vadilo a na počátku by to přitáhlo chtěnou pozornost. Blog je vytvářen už relativně dlouho a Záhorovský si díky němu mohl budovat vlastní brand, což se bohužel nestalo a výsledek je spíše kontraproduktivní (pro jeho osobu). Obchodník Honza na konci ledna zemřel a nemyslím si, že má smysl ho resuscitovat.

Je honorář odpovídající?

Na první pohled může být cena 10 000 Kč za jeden blogový příspěvek opravdu vysoká, ale nechtěl bych vyvozovat závěry bez přesných dat. Prošel jsem si desítky článků na tomto blogu a nelze říci, že jsou špatné. Spíše bych je označil jako velmi průměrné. Překvapivá je možná jejich délka. Zpravidla je článek složen z cca jedné normostrany textu, maximálně pěti fotografií a odkazu na video. Fotografie dokáží zaujmout a videa jsou na amatérské dokumentační úrovni, ale lze to přisoudit celkové koncepci blogu. To bych za chybu nepovažoval.

Určit cenu článku (obecněji jakékoliv reklamy) pouze podle formy nelze. Musíte se podívat na reálný dopad. Kolik času zabere vyfotit čokoládu na Instagram? Odhaduji do 30 sekund. Na mém Instagramu by to bylo zadarmo u Leoše Mareše za desítky tisíc minimálně. Je to moc? Nemyslím si…

Data o čtenosti článků bohužel nemáme, ale lze pracovat s obecnějšími ukazateli, které napoví. Podívejte se na návštěvnost webu dle Similarwebu. U webů do cca 10 000 návštěv měsíčně nebývá příliš přesný, ale i tak mě data překvapila. Similarweb zaregistroval nějakou návštěvnost až tento leden a navíc pouze 2000. Očekával jsem, že Facebook profil s více než 7000 fanoušky bude generovat minimálně stovky přečtení každého článku (spíše nižší tisíce). Co mě ovšem zarazilo ještě více, je sledovanost videí na YouTube profilu. Opravdu jen 4 odběratelé a desítky přehrání každého videa? Zde začínám varovně zvedat prst.

Pocitově pro mě články mají hodnotu maximálně 1000 Kč a pouze za předpokladu, že bych dostával přesná data o čtenosti. Za 10 000 Kč jsem schopen koupit vymazlený PR článek na webech s návštěvností kolem 200 000 unikátů měsíčně. Při rámcové objednávce na celý rok za 240 000 Kč bych z toho udělal kampaň jako víno a klidně i pro jakýkoliv kraj.

Lze blog ještě zachránit?

Ať tento blog hodnotíme jakkoliv, stojí za ním dost práce. Možná si opravdu získal dostatek pravidelných čtenářů a má pozitivní vliv na návštěvnost prezentovaného regionu. Nicméně nemůže fungovat dále, jako by se nic nestalo. V únoru vyšel nový článek opět psaný „Honzou“. Na Facebookovém profilu se to neobešlo bez negativních komentářů, ale kraj a hlavně Záhorovský mlčí, nekomentuje, nevyjadřuje se…

Blog Honza na výletech jako obrovský koncepční fail. Může ho Julián Záhorovský ještě zachránit?

Minimálně bych na blogu očekával informaci, že se jedná kompletně o placené PR Pardubického kraje. Je to první krok, jak předejít dalším problémům a negativní publicitě. Máme druhou polovinu února a informace stále chybí.

Vydávat stále články v nezměněné podobě je naprosto zbytečné. Pro čtenáře blog ztratil veškerou relevanci. Jak mám vědět, že mám nějaké místo navštívit, když se jedná o placené PR? Obsah článku může být naprosto odtržený od reality (byť si nemyslím, že by tomu tak bylo v reálu). Aby blog mohl chytit druhý dech, musí jít s kůží na trh.

Záhorovský měl natočit video, kde si udělá srandu z toho, že se bál vystupovat na veřejnosti a vymyslel „Honzu“. Na konci videa by se měl kát a omluvit se za trapný článek o svém vlastním koncertu. Dále by měl začít sázet články zdarma a s neuvěřitelnou kadencí, samozřejmě pod svým vlastním jménem. Z pozice kraje bych oslovil všechny čtenáře, zda také nechtějí na blog přispívat a sjednotit honorář na rozumné částce. Možná by to vyšlo, možná ne…